18 nov Te hoge werkdruk? 5 tips
Vorige week was het de week van de werkstress. Ja je leest het goed. Veel werkgevers hebben zelfs een hele week aandacht gegeven aan dit onderwerp. Dat geeft al aan hoe serieus het probleem is. En dat je zeker niet de enige bent die dreigt te verzuipen door het werk. Uiteraard heb ook ik aandacht besteed aan het onderwerp werkstress. En dat heb ik gedaan door iedere dag een tip te delen op sociaal media. Deze 5 tips heb ik gebundeld. Mocht je ze gemist hebben dan kunt je ze alsnog lezen in dit artikel.
Tip 1 Hoe hou je je energieniveau op peil?
Hartstikke drukke dag? Lunch overslaan? Toch beter van niet. Ga in je eentje even een blokje om. Zelfs als het regent. Zorg dat er altijd een paraplu klaar staat. Je brein raakt uitgeput als je maar door blijft buffelen. Het is belangrijk om je regelmatig op te laden. Want waarom doen we dat wel met onze auto’s en elektrische fietsen? Je zal zien dat je motor weer loopt als een zonnetje. En het kost je na het opladen ook veel minder moeite om je te focussen. Nog een ander bijkomend voordeel. Als je in stilte loopt dan krijg je vaak opeens geniale ingevingen. Bijvoorbeeld voor dat ene complexe probleem dat nog op je lag te wachten maar waar je helemaal niet aan dacht. Probeer maar eens.
Tip 2 Tijdelijk minder taken?
Als je last hebt van chronische stress dan ben je meestal geneigd om even wat minder taken op je te nemen. De draaglast dus tijdelijk verlagen. Maar dat is helemaal niet zo slim. Want die drukte komt op enig moment toch weer om de hoek kijken. Het is een korte termijn oplossing. Je kunt beter zorgen dat je draagkracht groter wordt. Hoe je dat doet? Onderzoek eerst wat die chronische stress veroorzaakt. Is dat doordat je altijd een tien, of liefst nog een elf, wilt halen? Doordat je niet weet hoe je je werk moet plannen en organiseren? Doordat je al een dagje ouder bent en je moeite hebt om alle digitale ontwikkelingen bij te houden? Als je weet waar de schoen wringt dan weet je ook wat je te doen staat. Volg een cursus, vraag om hulp of lees een boek over dat specifieke onderwerp. Maar kom in actie. En als het je niet zo goed lukt om in die spiegel te kijken vraag anderen dan om feedback. Vaak zien anderen meer dan jijzelf.
Tip 3 Taken bewaken die bij collega’s of leveranciers liggen?
Heb je een overvol hoofd omdat je nog allerlei taken/mails moet bewaken omdat die bij anderen liggen? Het is erg vermoeiend om die taken in je gedachten iedere keer weer voorbij te zien komen. Dit probleem kun je heel makkelijk oplossen met Outlook. Maak een map in je mail aan met “Afwachten/bewaken”. Ga naar je verzonden items en zoek de mail op die je verstuurd hebt aan je collega of leverancier. Klik de mail aan. Ga naar opvolgen, hang een herinnering aan e mail en sleep de mail in de map “Afwachten/bewaken”. Ziezo! De mail/taak is uit je gedachten. En Outlook doet het werk voor je. Kun je nagaan wat een ruimte het in je hoofd geeft als je alle mails die je moet bewaken op die manier een plek kunt geven. Dan kun je je hoofd gebruiken voor de leukere taken. Overigens heb je deze functionaliteit ook in andere mailprogramma’s. Even googelen dus hoe dit werkt als je geen Outlook gebruikt.
Tip 4 Meer overzicht op je workload?
Als je al je taken in je agenda inplant dan kun je beter overzicht houden op de workload die je hebt. Het is dan ook makkelijker om nee te zeggen. Het voordeel hiervan is dat je ook kunt zeggen “maar ik heb eind volgende week wel tijd voor je”. Dat geeft minder stress. En de ander blijft je niet achterna zitten. Zorg er wel voor dat je alle taken en afspraken in je agenda categoriseert met kleuren. Zo kun je in één oogopslag zien hoe je dag er uit ziet. Deze categorieën kun je zelf aanpassen. Zo maak je je agenda helemaal op maat. Door vanuit je agenda te werken in plaats van je mailbox hou je meer regie over je werkzaamheden. En laat die eigen regie nou juist zijn waardoor je werkstress daalt. Nog een extra tip. Als je Outlook op laat starten vanuit de agenda in plaats van de inbox dan ben je minder snel geneigd om toch eerst je mails te gaan lezen. Om dit aan te passen ga je naar: Bestand/ Opties/ Geavanceerd. Klik daarna bij Outlook starten en afsluiten op de agenda en op OK.
Tip 5 Een leeg hoofd houden?
Download de geweldige app Braintoss. Hiermee hou je je hoofd leeg van alle “oh ja momentje”. Je weet wel, die momentjes waarop je opeens iets te binnen schiet. Een idee of een taak. Meestal krijg je die momentjes op een tijd of plaats waar je er niets mee kunt. En hoe meer je van die momentjes hebt, hoe voller je hoofd en hoe verder de stress oploopt. Als je die “oh ja momentjes” direct een plek kunt geven dan scheelt dat zo veel stress. En je hoofd blijft natuurlijk leger waardoor je meer ruimte krijgt voor andere, zinvollere gedachten. De app is supersimpel en heel effectief. Je kunt de “oh ja momentjes” intypen of inspreken en direct in je mail laten komen. Je kunt ook foto’s maken die direct in je mail komen. De app zorgt er dan voor dat de locatie er automatisch bijstaat.
Succes!
Wil je meer gratis tips om je hoofd leeg te houden en relaxed te werken??
Klik dan hier !